Maandag 24 juli 2023

24 juli 2023 - La Ciotat, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

onze gastvrouw ging al vroeg met de trein naar Parijs, helaas voor een begrafenis.

Ze liet ons goed verzorgd achter met onze gastheer Philip & hond, heerlijk ontbijt, nectarine, zelfgemaakte yoghurt in de tuin.

Joost en ik zijn de dag begonnen met een lekker potje tennis, een rondje zwemmen. Kopje koffie en thee aan het zwembad, dan op onze bedjes met een boek. De hele familie leest de ochtend, we zitten allemaal in een goed boek. Puck moet nog 100 bladzijde, Joost nog 10, Elise nog 50, ik was begonnen in de online bieb, ik zit te klooien met de bladzijdes.

De krekels op de achtergrond, de wind briest een beetje…

Na de lunch gaan we richting Marseille, we hebben een hele uitleg gekregen voor het aanrijden via de Route la Create maar dat hebben we vorige keer gedaan dat is zo bochtig daar worden we allemaal misselijk van.

We zijn via de auto tolweg gegaan, de wegen zijn mooi breed, goed geasfalteerd. Maar als je bij de stad aankomt dan vliegt het verkeer je aan alle kanten voorbij! Motoren rijden hier echt als gekken, bloot op de motor is geen gek gezicht!

De stad bestaat uit tunnels die onder de stad doorrijden, km ‘s lang, als je denkt dat je weer boven de grond uitkomt is het maar weer kort en dan vlieg je weer de tunnel in. Aan alle kanten raast het verkeer, in de tunnel mag 50/70 km rijden, hij is echt prachtig goed verlicht.

We hadden onze uitgang gevonden, we wilden parkeren bij de haven, een hele grote ondergrondse parkeergarage, na best een tijdje zoeken hadden we een plekje zonder kleerscheuren waren goed en wel in Marseille.

Een prachtige winkelcentrum (gebouwd in de  vorm van een (cruis) boot met 190 winkels, eindeloze roltrappen maar hier kwamen we voor een uitzicht over de zee! en de haven met cruiseboten naar Corsica. Wat een bedrijvigheid!

ik had mijn weddenschap in de ochtend verloren, wie het laatst in het zwembad lag moest trakteren. De hele week is Joost dat…maar ik stond nog op mijn gemak mijn slippers recht te zetten, springt hij van de kant het water in…was ik de laatste..

Bovenop zat een prachtig terras met een tea room met gebakjes….een ventilator met een briesje water maakte het feestje compleet. Meiden wisten al snel waar ze voor gingen, Elise ging voor chocolade, Puck ging voor caramel, Joost en en ik gingen samen voor aardbeiden/frambozen. We hebben zitten smullen.

Tijd vloog voorbij, we wilden eigenlijk voor de spits wel de stad uit….

Joost was weer helemaal opgeknapt van zijn ijsfobie met taart die ging dapper weer de auto in en de weg op! We reden direct de juiste tunnel in en voordat we het wisten reden we weer op de rustige snelweg!

Morgen gaat Elise naar huis, de vakantie was voor haar lang genoeg, ze mist haar konijntjes, opa en oma. Ze gaat met de trein van Marseille naar Amsterdam, 8 uur reizen, een overstap in Parijs.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter Jansen(opa):
    25 juli 2023
    Leuke dag ,temperatuur valt mee denk ik,hier net 20 graden.Wacht op bericht Elise!
  2. Anneke de Boer:
    25 juli 2023
    Niet verwonderlijk dat de gebakjes heerlijk waren. Dalloyau is hét allerbeste adres in Parijs voor taartjes!
    Voor Elise: een goede terugreis morgen.