Dinsdag 25 juli 2023

26 juli 2023 - La Ciotat, Frankrijk

Ha allemaal,

gisteravond kwam onze gastheer op de hoogte brengen van een verandering van het weer. Er komt twee dagen storm aan, de Mistral wind gaat waaien. Dit kan ervoor zorgen dat de zee een heel eind afkoelt, soms 10 graden.

Bij het opendoen van de luiken hebben we een bewolkte lucht en keiharde wind. Overal lagen bergen met naalden, verloren bloemetjes.

vandaag brengen we Elise naar het station in Marseille, 12 uur vertrekt de trein.

Ondanks de wind, beginnen we de dag met een heerlijk ontbijt in de tuin! Elke dag weer verrassing wat er in de mandjes zit, lekker fruit, ik vind echt verwennerij!

We rijden rond half 11 weg richting Marseille, veel drukte op de weg maar dichterbij de stad waren we na gisteren beter voorbereid, Elise deed de Tom Tom, we hadden de parking zo gevonden, Joost wilde Elise graag op het juiste perron zetten. Mooi station en de trein naar Parijs stond al klaar, onze oudste gaat met de trein naar huis!

Toen waren we nog met drie….dat gaat de pret niet drukken. Snel uit de parkeergarage op naar onze favoriete parkeergarage aan de haven. Puck neemt de zaak over van Elise, ze brengt Joost proffesioneler naar de garage toe!

Het is ongelofelijk hoe deze garage eruit ziet en hoe enorm hij is, er rijdt met een brede entree drie banen, een heel eind naar beneden, mooie verlichting en dan kom je beneden in een oase van parkeerplekken, verschillende wasstraten waar je auto kan neerzetten, verschillende plekken zijn er dubbele liften naar boven, toiletten, alles even netjes en schoon, vrolijke muziek. De plekken zijn verlicht met rood(bezet)of groen (vrij). Mooie plek gevonden, wij met de lift naar boven.

ons plan was om de haven te gaan verkennen, dit was vanaf deze parkeergarage ongeveer 20 minuten lopen. Heerlijk langs een mooi stuk hoge gebouwen, zicht op de haven met de boten richting Corsica. Hoge golven vanwege de wind, leuk om te zien.

Eindelijk zagen we de kerk in het echt, als je de stad inrijdt dan zak je meteen in de tunnel maar boven de tunnel staat een waanzinnige grote kerk maar je ziet hem daarna nooit meer! En nu lopen we daar en plompte hij zomaar als verassing op! Van buiten echt prachtige een beetje Spaans met vele ronding maar binnen zijn ze zeer sober en somber. Mooie kaarsjes gebrand voor de mensen die ons lief zijn en waren.

Een prachtig uitzicht over het plein en de zee, we zijn naar het plein gelopen en daar is een museum waar je op reis gaat naar grotten in de zee. Een populair museum!

we hadden kaartjes voor 14 uur, een tocht over het water bracht ons al in de sfeer, we kregen bij binnenkomst meteen een koptelefoon met radio. We moesten bij een grote lift wachten en onze reis ging beginnen. Door de koptelefoon ging een leuke stem vertellen over de ontdekkingsreiziger, we stapte allemaal in de lift en deze was omgetoverd tot een hele onderzeeer. We zakte tot 37 meter zeediepte, daar stonden karretjes klaar om ons door de grot te begeleiden, in je oren had je de leuke stem van de gids, het waren prachtige grotten met tekeningen. Aansluitend was er een prachtig film over hoe ze de grotten gevonden hadden in 1985, met huidige klimaatverandering zullen de grotten onder water komen en zullen deze tekeningen verdwijnen. Het was een hele belevenis!

We zijn nog een stukje gaan wandelen maar we waren echt toe aan een koude versnapering, de Mistral waait keihard maar de temperatuur is heerlijk!

Even ergens neergedaald, even een kleine oriëntatie op de kaart, we gingen terug naar de auto. De terugweg verliep soepel, even een stop bij de Carrefour.

Na een klein tukkie, een heerlijk hapje eten waren we om half 9 nog wel fit om even te flaneren langs de boulevard, we zijn naar Bandol gereden, leuke avondmarkt, gezellige live muziek, gluren bij de mooie boten in de haven.Kortom, we sluiten af,

Elise stuurde ons af en toe een berichtje uit de trein, 20 uur was weer in Heemstede. Opa heeft opgehaald en oma heeft haar verwend met quiche.

1. Peter Jansen(opa):
    26 juli 2023
    Leuke dag met veel aktiviteiten,lekker dat het weer wat minder is .Hier vandaag mooie dag rond 20 graden.Konijnen overgedragen!!