Vierde dag New York

4 mei 2023 - New York City, Verenigde Staten

We raken gewend aan het tijdsverschil, gisteravond gingen we voor ons doen “ laat” naar bed. Rond 23 uur gingen de ogen dicht, vanmorgen werden dan ook meer rond 7 uur wakker. We gingen bijtijds ontbijten, we hebben vandaag tickets voor 9/11 monument met museum.

Bij ons hotel vandaan was het een kleine 20 minuten met de metro. Het metrosysteem weer snel en veilig. Het is elke keer weer een verrassing als je boven de grond uitkomt. Deze keer werden we verrassend met allerlei hoge zakelijke gebouwen met vele bomen.
Bij even doorlopen kwamen aan bij de herdenkingsmonumenten met alle namen van de overleden erop, het water loopt erin. Erg indrukwekkend

Alles is goed geregeld, aparte rij voor de gereserveerde tijden/tickets. De mensen zijn allemaal zeer vriendelijk, geduldig en overal een veiligheidscheck.

Het valt bijna niet te beschreven, bij binnenkomst zie je delen van de trap, balken, liftmotor. Overal staat een toelichting bij, ze hebben het opgesplitst, een heel deel over de tijdslijn hoe het vliegtuig een in de toren vloog met beschrijvingen van mensen, vc mail berichten, schoenen, tassen. En verderop waren alle slachtoffers op foto gezet en hingen allemaal in een expositie ruimte, bijna 3000 mensen. Op de achtergrond werden de namen door de familie uitgesproken, het was heel mooi maar ook zo verdrietig. We waren allemaal stil van!

Je loopt de hele tijd onder de grond in gedempt licht, we waren alle vier toe frisse lucht en licht. Aan het WTC hebben ze een prachtig winkelcentrum gebouwd, daar was een foodhall. Joost en Elise bleven bij het tafeltje zitten, Puck en ik gingen de bestelling plaatsen, iedereen kon nemen wat hij lekker vond. Joost en Elise gingen voor een 4 kazen pizza, eerst besteld (pieper mee) Puck ging voor een pokebowl ( pieper mee) en ik ging voor een klein broodje, deze werd vers gemaakt. Sta je daar te wachten gaan de piepers af, ik op een hol naar de pizzeria. Heb ik net de pizza gebracht bij Elise en Joost. Puck in de stress, haar pieper ging ook af…ik op een hol naar de sushi..Het broodje was klaar, we konden lekker lunchen.

Vanaf hier hebben we een wandeling gemaakt richting Wall street, onderweg kwamen we nog een prachtige kerk tegen tussen de hoge gebouwen. Wat echt niet mocht ontbreken was natuurlijk een foto van Charing Bull, het is een bronzen stier 3.200 kilo zwaar, het was een kerstcadeau voor de bewoners van New York. Als je over zijn ballen aait brengt het geluk en rijkdom. Jullie raden het al een rij van hier tot Tokio..voor een foto en een aaitje.

We zijn verder gelopen naar de Ferry boot, deze vertrekt vanaf het vaste land naar  Staten Island, het is een kleine overtocht van 20 minuten op een gigantische ferryboot maar hij vaart langs het Vrijheidsbeeld.. en daar ging het ons om. Prachtige skyline van de stad en dan staat daar midden in het water het Vrijheidsbeeld. Het was de moeite waard.

Na dit bezoek zijn we met de Ferry teruggevaren en hebben de metro richting Broadway genomen, heerlijk even zitten en binnen 25 minuten kwamen we boven de grond uit op onze vertrouwde plek! Het is grappig overal waar je komt daar hangt een hele andere sfeer. Ondanks dat het toch dicht bij elkaar ligt.

Puck is een rondje sporten, Elise is een tukkie aan het doen, Joost buigt zich over het eten vanavond. Kamer wordt heerlijk schoongemaakt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter Jansen(opa):
    5 mei 2023
    Indrukwekkende belevenissen,prachtig om mee te maken,hier vandaag mooiste van dit jaar.!😎