Woensdag: een dag op de sneeuwscooter
20 februari 2025 - Pajala, Zweden
Vanmorgen gingen we voor een vroeg ontbijt, 8.15 uur. We werden om 9:45 uur beneden verwacht in de juiste kleding (dit is en blijft een uitdaging) Elise vraagt het steeds even.
We zijn een dag buiten, we gaan voor onze Thermo kleding, skibroek en jas van hier (daar komt niks door heen, zalig!) De groep werd opgesplitst, met zijn twaalven gingen we op stap met Danny. Uitvoerige uitleg van de werking van de sneeuwscooter, duidelijke aanwijzingen voor onderweg, helm op, team maken en we gaan op pad. Elise en ik delen de scooter, Elise neemt de aftrap, gashendel los, iedereen rijdt nog een beetje voorzichtig, wennen aan de rare wielen, het zijn skiën met spikes. Na een half uurtje stoppen we even om te checken of iedereen ok is en dan gaat het gas los. De bijrijder zit als een prinses op een verwarmd zadel met handgrepen met warmte. Prachtige natuur, er is een speciale route uitgezet voor de sneeuwscooter, je komt niemand tegen. Heerlijk, de wind in je gezicht. Rond 12 uur komen we op een open vlakte aan, een shelter met barbeque plaats, rendier vellen op de banken, vuur wordt gemaakt, eerst hadden we een heerlijke broccoli soep, broodjes op het rooster en als een snoeperijtje kaneelbroodjes bij de thee/koffie. We gingen weer verder op pad, we hadden groep die flink doorrijdt waardoor we een extra afslag gingen maken, prachtige open vlakte met wolkenpartijen, zo mooi! De gids kijkt steeds of iedereen er nog iets en toen waren we de laatste scooter kwijt. Joost en Puck kwamen er niet meer aan. Gids gooit zijn scooter los en gaf gas, wij moesten wachten met de motoren stil. Iedereen had last in een bocht en helaas Puck gleed door op het ijs. Keurig in een sneeuwhoop maar ja, geen idee waar de achteruit zit.. Ze lagen helemaal in een deuk! Het laatste stukje ging iedereen helemaal los met de gashendel..70 km in de wielen.
Teruggekomen bij ons hotel gingen we even relaxen, Joost en ik hebben nog even een rondje gelopen door de bossen. ‘S Avonds staat het eten weer heerlijk voor je klaar!
Vanavond was er kans op het Noorder licht, we hadden om 20 uur een jacuzzi geboekt voor een uurtje, krijg bij de bar een mandje mee met chippies, nootjes, chocolade en een fles water, heerlijk in het dampende water onder de sterrenhemel. En rond 21 uur kwam het Noorderlicht, de wolken gaan dansen…Puck vloog uit bad, Joost ging met haar mee. Elise en ik waren even moed aan het verzamelen, steenkoud, slippers zijn vastgevroren en handdoek karton…maar goed, we zijn eruit gekomen en hebben genoten uit bad van het Noorderlicht.
Puck en Joost hebben zich weer warm aangekleed en hebben op de rivier het prachtige Noorderlicht gespot.
daarna ging iedereen lekker naar bed!
Foto’s
1 Reactie
-
Tante Corry:20 februari 2025Wel 'n spannende reis, leuk om de belevenissen iedere keer te volgen. en er wordt goed voor jullie gezorgd.

