Weekend bezoek: Taman Negara (foto’s volgen, WiFi loos)

22 juli 2019 - Taman Negara, National Park, Maleisië

Zaterdag 20 juli 2019

We hebben allemaal goed doorgeslapen, ik vermoed dat we van onze jetlag af zijn. Af en toe duikelt het gevoel op, Elise zei na het avondeten, ik heb gewoon trek (was het Nederlandse tijd 12 uur) maar dat kan niet want ik heb net gegeten.

Vanmorgen zijn we voor de laatste keer gaan ontbijten in ons hoge hotel...we zijn uitgecheckt en we hebben een Grab besteld voor het vervoer naar EuropCars autoverhuurbedrijf. Daar waren we weer zo....Het was rustig maar al met al kost dit toch een uurtje van je tijd. Nou pap, we kregen een upgrade ....een prachtige witte Nissan jeep achtige auto met automaat. Elise is onze reisbegeleider, bedient de Tom Tom, houdt Joost aan de linkerkant van de weg, geeft hem water...zelfs hapjes yoghurt. Zonder morsen. Puck en ik laten ons verwennen door het prachtige groene uitzicht, een kletsje tegen elkaar, een tukkie op de achterbank. Kortom, familie Peep is onderweg!

Onze volgende bestemming is, Taman Negara Resort, het werelds oudste oerwoud. Het is een kleine 200 km rijden op mooie snelwegen met tolpoorten. Daar heb je wel een touch to go tegoedkaart voor nodig, alleen verkrijgbaar bij benzinepompen...dat was wel stress. Alle benzinepompen zaten aan de andere kant van de weg...na drie pompen vragen hadden we eindelijk een kaart. Voor 10 ringles (2,10 euro ) meteen moest je hem opwaarderen. Gelukt!

We gingen onderweg....jammer genoeg hadden we file van een uurtje...het duurde erg lang voordat we er achter waren wat er was gebeurd. Het was uiteindelijk een vrachtwagen met pech.. Het gaspedaal ging er lekker op!

We namen de afslag richting Taman Negara...vanaf dit punt is het nog 60 km rijden, dit is ook het moment om wat eten en boodschappen te halen. Onderweg kom je niks meer tegen...jullie raden het al de grote M. Het is zo gek door de enorme hitte 37 graden heb je steeds wel in een zout patatje met cola..Met zijn vieren lekker genuttigd voor een bedrag van 3 euro...we blijven ons verbazen over de bedragen die gevraagd worden.

Laatste kilometers reden we door palmbomen landschap, erg mooi groen, apen, koeien gezien. En dan ineens doemt de rivier op....de koffers uitgeladen en Joost en Elise auto weggezet op een hoger stuk ivm regenval kan dit stuk oever onder water komen te staan. Barbara en Puck hadden ingecheckt, we konden meteen op de boot..zie video...

Na wat dagen alleen maar ruis van airco conditioning continue te horen is het heerlijk om vogelgeluiden te horen. Maar goed, ook tropische temperaturen...het zweet gutst echt van je rug af zonder enige inspanning.

Aan de overkant worden we warm onthaald door een gastheer, koffers op de lift en wij ook de berg op....een hartelijk ontvangst met een verfrissend drankje en handdoekje. We slapen komende twee nachten in chalet 15 en 16.  We gaan even een beetje bijkomen in ons blootje op bed.. we worden om 18.30 uur verwacht voor het eten. We zijn benieuwd....Elise is best kieskeurig...het liefs eet ze een broodje met kaas of avocado 🤣

Het buffet was ontzettend uitgebreid met voor iedereen wat wils te vinden. Het was een heksenketel in het restaurant.

Rond 20:15 uur verzamelen we bij de receptie voor een Night Walk, advies lange broek, lange mouwen shirt en sokken met schoenen. Het is aardse donker met krekels op de achtergrond.

We hebben onze gids ontmoet, het is een hele aardig man we gaan met onze zaklamp op stap de wildernis in we komen geen grote dieren tegen omdat er teveel mensen zijn dus we hebben alleen insecten gezien we hebben ook nog 2 Nederlandse woordjes geleerd wandeltak en spin. morgen gaan we voor de ander mensen een berg beklimmen met dezelfde gids maar toen kwamen iets heel zeldzaams tegen en Elise is erg bang voor bijna voor alles maar dit vind ze erg eng het was een bosslang groen met wit.

Na een uurtje zijn we terug bij ons huisje...

De huisjes zijn eindelijk op een heerlijke temperatuur, Joost en Elise wilde eerst bij ons komen want ons huis was natuurlijker koeler..uiteindelijk waren ze gelijk!

We gaan lekker slapen onder een prachtige sterrenhemel met krekelgeluid op de achtergrond. Morgen 8 uur ontbijt en 9 uur met de gids op stap.

Puck en Barbara

Zondag 21 juli 2019

Puck is een beetje in paniek, het is hier echt WiFi loos....

We hebben best lekker geslapen, we werden gewekt door het ochtendgebed om 5.45 uur. We zijn in slaap gedommeld om half 8 ging de wekker, heerlijke douche...je begrijpt het niet, je zit midden in de jungle en er komt gewoon een harde straal uit de douche en lekker warm.

Amir kwam om ons om 9 uur ophalen, we gingen lopend over vlonders tussen gigantische bomen. Het vlonderpad veranderde in een vlondertrap van ruim 2,5 km...werkelijk waar het zweet loopt van de lijf af zelf op plekken dat je dacht dat je niet zweette...de eindbestemming was de top van de berg, Teresek Hill met een prachtig uitzicht over Gunung Tahan. Groene boomtoppen....helaas was toch bewolkt..Het was een hele klim omhoog!😅😅

Er is ook een touwbrug over de boomtoppen, The Longest Suspendend Bridge in the World...helaas konden we hier niet overheen ivm renovatie werkzaamheden.

Overal waar je loopt hoor je apengeluiden, krekels en vogelgeluiden. De terugweg naar beneden was een stuk aangenamer..we waren om half 12 weer terug in ons opgeruimde koele huisje met natte handdoekjes in de koelkast.

Puck ligt even een filmpje te kijken en uit te dampen...we zullen jullie de details besparen....en in het kader van de privacy kan ik natuurlijk geen foto publiceren 😂

Rond half 3 werden we verwacht bij de lobby. Amir stond ons op te wachten met 4 handdoeken. We gingen met de boot de rivier op. Joost en de gids gingen vanwege het gewicht in een aparte boot. Wij zaten met zijn drieeen op de andere boot, heerlijke snelheid waardoor je lekker verkoeling had van de rivier. Prachtig uitzicht vanaf rivier naar het oerwoud. Na een klein uurtje varen zijn we aangekomen bij werelds oudste boom.

We varen nog een klein stukje verder en daar gaan we een kilometer lopen en daar komen op een prachtig stukje waterval om te zwemmen....nou daar spring echt zo in...Elise had daar toch iets wat bedenking bij..

Wat een verrukkelijkheid, schoon, fris water midden in het oerwoud. Heerlijk uurtje gezwommen...onze gids had een vuurtje gemaakt ivm stekende bijen. Ze zoemen om je hoofd heen en kunnen lelijk steken. Door de rook hadden we daar geen last van.

We gingen teruglopen richting boot en dan was het nog een klein uurtje terugvaren naar ons huisje. Het was echt heel gaaf!