Bezoek aan de stad Chania

22 juli 2022 - Galatas, Griekenland

Gisteren zijn we de hele dag aan het luieren geweest, ‘s ochtends hadden we eerst een lekker ontbijt, Joost en Elise waren even naar de bakker gelopen. Het brood is hier niet echt bijzonder, ze hebben ontzettend veel keuze in bladerdeeg flapjes gevuld met feta, kaas, spinazie, zoetigheid/ jam.

Het is heerlijk een huis voor jezelf, iedereen doet waar hij zin in heeft. Bal spelletje in het zwembad, tafeltennissen, boek lezen, lekker een tukkie in de hangmat, zelf een wasje gedaan. Het is een fijn huis, aan alle kanten heb je ramen met zicht op de weg, zee en zwembad. In de woonkamer staat een grote bank met zeezicht, het is een fijne plek!

’s Avonds zijn we toch met de auto naar beneden gegaan, het is maar 10 minuten lopen maar het is een donker stukje de weg op. Gisteravond in een tuin gezeten met gezellige muziek en we hebben ons kostelijk vermaakt over mensen die ruzie kregen waar ze gingen eten. De jongens zaten links in een restaurant en de ouders liepen door naar ander restaurant… uiteindelijk zaten ze allemaal aan 1 tafel.

De eigenaresse had aangegeven dat ze donderdag om 11 uur het huis kwam schoonmaken. We hadden besloten dat we naar het stadje Chania zouden rijden voor een kopje koffie en een rondje winkeltjes.. ze stond om 9 uur al voor de deur. Puck lag nog heerlijk te slapen, Joost en Elise naar de bakker en Barbara bloot onder de douche…ze zou later terug komen.

Ze had heerlijke nectarines meegenomen..

Het is een klein 20 minuten rijden langs de zee, het zijn steeds prachtige vergezichten langs de zee. Elise is onze Tom Tom en wijst Joost keurig door de stad op naar een parkeergarage.

we stonden op A locatie, 5 minuten lopen naar het centrum.

In Chania zijn er verschillende culturen die samenkomen en dat is leuk om te zien, de liefelijke steegjes, moskee, kerken, de Oude haven met een stuk stadsmuur. Als je stad binnenrijdt kom je door Byzantijnse stadsmuur, de prachtige oude stad heeft allerlei zacht gekleurde winkelpandjes ( Italië) en aan het einde van de straat ligt de Venetiaanse stadsmuur met een baai met de oude haven met allerlei restaurantje. Ontzettend gezellig en alles is ongedwongen.

We hebben daar gelopen, ons laten verrassen door de leuke steegjes, op een gegeven moment neemt de warmte wel echt toe. We zien richting huis onderweg nog een stop gemaakt bij de supermarkt. Bij thuiskomst had onze gastvrouw het hele huis opgeruimd!

natuurlijk lekker een schoon bed en schone handdoeken dat is verwennerij maar ze had alles uit de koffer in de kast gelegd. We hadden bijvoorbeeld in de gang neergezet, die had ze allemaal weggehaald en in de kast gezet. Het is een hele zoektocht om je spullen weer terug te vinden maar ze bedoelde het vast goed. In het midden van het huis hebben ze enorme kast gemaakt voor de kleding, kapstok zodat een mooi opgeruimde woonkamer hebt. Maar ja, we leven buiten en alleen ‘s avonds zitten we binnen en ons stoort het niet dat de schoenen in de gang staan.. we hebben er kostelijk om gelachen!

’s Avonds hebben we lekker in het huis gekookt doordat ze er zelf hebben gewoond, is alles aanwezig. Bedenk het en het is er!

Potje tafeltennis maakt de avond compleet, Joost heeft van ons allemaal gewonnen!

1. Anneke de Boer:
    22 juli 2022
    Wat een lekker lang reisverslag, gezellig om te lezen! Fijn dat de laatste bestemming ook de beste is, beter dan andersom.,
  2. Peter jansen. “Opa”:
    23 juli 2022